lördag 7 februari 2009

"Det är ju ingen schlaaaager!"

Det är inte mycket som kan göra mig upprörd när jag sitter framför TVn och kollar på Melodifestivalen. Visst, jag föredrar att man faktiskt lysssnar på låtarna istället för att prata sönder dem. Men ändå (främling).

Det finns en sak som får mig att tända till på alla cylindrar, som får mig att frusta av ilska... Med jämna mellanrum är det någon med som inte har kollat på Melodifestivalen sedan Lasse Holms glansperiod (alternativt en person som haft ostbågar i öronen sedan början av 2000-talet). När en sådan person är med så är det bara en tidsfråga innan följande kommentar fälls:

"Men det är är ju ingen schlaaaager!"

alternativt

"Den var ju bra, men det var ju ingen schlaaaager!"

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!!!!!!

(Djupandas Maria, djupandas...)

Varför tror vissa människor att det finns en musikgenre som heter schlager? Ordet schlager betyder: "slagdänga" eller "melodi på modet". Alltså skulle personen kunna mena att "nej, den här låten är ingen slagdänga, den fastnade jag inte för".

MEN, personen menar ALDRIG så. Det den menar är att schlager är låtar som "Du ger mig bra vibrationer", "Fyra bugg och en coca-cola", "Fångad av en stormvind" och "La de svinge". Har en låt samma musikaliska preferenser som dessa låtar så är det en schlager. Annan musik än schlager (enligt denna definition) borde egentligen inte få finnas med i Melodifestivalen.

Snälla, snälla (som Caroline af Ugglas sjunger ikväll) varför, vaaaaaaaaaaarför, VARFÖR ska de vara så svårt att rensa öronen från ostbågar och förstå att schlagern inte är en musikgenre???

Alla tillsammans nu:

SCHLAGER ÄR INGEN MUSIKGENRE.

Puh, då var det avklarat.

Nästa person som säger "Men det här är ju ingen schlaaager!" får dipskålen i nyllet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar