onsdag 4 februari 2009

My precious!

Såhär är det. Jag är inte säker på att jag överlever utan kaffe. Det är ingen slump att bloggen heter "en daglig latte".

Jag är också lite av en kaffesnobb. Bara lite, inte mycket. Jag är övertygad om att det är många som är mycket mer posh när det gäller kaffe än vad jag är.

Men ändå (när det är schlagertider kan jag inte låta bli en Carola-referens).

Just nu har jag förutom vanligt svennekaffe, apelsinkaffe från Kahls och tre sorters bönor: en sort från Etiopien, en från Brasilien och en från Panama. Jag sliter i mitt hår för att jag inte lyckas få till exakt rätt malning av bönorna, och för att jag inte kan packa kaffet tillräckligt hårt för att min espresso ska få rätt tilllagningstid. Creman på min espresso blir alltså lite för ljus, ibland alldeles mjölkig. Jag vill ju ha den härligt nötbrun med gyllene stråk...



Mjölken får jag till i alla fall. Har en liten rostfri kanna med vilken jag trollar fram en konsistens som påminner om filmjölk. Perfekt! När jag lyxar till det köper jag Baristamjölk, men annars får jag ett bra resultat med vanlig lättmjölk.

Men även när det gäller mjölken har jag mina brister. Otroligt men sant. Konstarten att göra fina små mönster i kaffet bemästrar jag inte än. En stor sorg. Men jag tror att det hänger ihop med att jag inte får en tillräckligt fläskig crema på espresson, mjölken blandar sig men creman istället för att lägga sig under den, och då finns det ju ingen crema kvar att göra mönster i med den sista mjölkskvätten.

Slutsnackat. Nu vill jag ha kaffe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar